Selasa, Ogos 18

kecantikan wanita


seorang ank lelaki kecil bertanya kepada ibunya, " mengapa engkau menangis? "
" kerana aku seorg WANITA ", kata ibu kepadanya.
" aku tidak mengerti ", kata anak itu.
ibunya hanya memeluk dan berkata, " dan kau tak akan pernah mengerti "


kemudian ank kecil itu bertanya pula kepada ayahnya,
" mengapa ibu suka menangis tanpa alasan? "
" semua wanita menangis tanpa alasan, " hanya itu yang dapat dikatakan oleh ayahnya.


anak kecil itu pon lalu menjadi lelaki dewasa, tetap ingin tahu mengapa wanita suka menangis.
akhirnya dia menghubungi tuhan dan dia bertanya,
" Tuhan, mengapa wanita begitu mudah menangis? "


Allah berfirman :


" ketika Aku menciptakan seorg wanita, ia diharuskan untuk menjadi seorg yang istimewa.
Aku membuat bahunya cukup kuat utk menopang dunia; namun, harus cukup lembut untuk memberikan kenyamanan "


" Aku memberiknya kekuatan dari dlm utk mampu melahirkn anak dan menerima penolakan yang seringkali datg dari anak-anaknya "


" Aku memberinya kekerasan utk membuatnya tetap tegar ketika org2 lain menyerah dan mengasuh keluarganya dgn pendritaan dan kelelahan tanpa mengeluh "



" Aku memberinya kepekaan utk mencintai anak-anknya dlm setiap keadaan, bahkan ketika anknya bersikap sgt menyakiti hatinya "


" Aku memberinya kekuatan utk mendukung suaminya dlm kegagalannya dan melengkapi dgn tulang rusuk suaminya utk melndungi hatinya "


" Aku memberinya kebijaksanaan utk mengetahui bahawa suami yg baik takkn pernah menyakiti isterinya, tetapi kadg menguji kekuatanya dan ketetapan hatinya utk berada disisi suaminya tanpa ragu "


" dan akhirnya, Aku memberinya air mata utk dititiskan. ini adalah khusus miliknya utk digunakan bilapun dia perlukan "


" kau tahu " :


" kecantikan seorg wanita bukanlah dari pakaian yg dikenakannya, susuk yg ia tampilkan, atau bgaimana dia menyisir rambutnya..... "


" kecantika seorg wanita harus dilihat dari matanya, kerana itulah pintu hatinya - tempat dimana cinta itu ada "


~ setiap wanita itu cantik ~



p/s : thanx to kak safitah 4 da notes..


.. myrah ..

Tiada ulasan: